امیر فایل

  • ۰
  • ۰
پژوهش

پژوهش

پژوهش در عملیات

مقدمه

با وجود منابع علمی بیشمار در زمینه پژوهش در عملیات درصد ناچیزی از آ&zwnj &zwnj &zwnj نان به مفاهیم، اصول و روش پژوهش این حوزه پرداخته&zwnj &zwnj &zwnj اند. برخی از دلایل این نارسایی را باید در میان دلایل توسعه نیافتن روش پژوهش در علوم پایه و فنی و مهندسی جست.

در این حال و از اوایل دهه 70 به این طرف، هدف دوره&zwnj های آموزشی پژوهش در عملیات که در قالب رشته&zwnj های فنی و مهندسی مانند مهندسی صنایع، رشته&zwnj های ریاضی کاربردی و بعضی از گرایشهای مدیریت تدوین شدند، خواسته یا نا&zwnj خواسته تربیت متخصصینی بوده&zwnj است که به توسعه روشها و مفاهیم ریاضی این حوزه بپردازند.

این شرایط باعث مهجور ماندن جنبه کاربردی پژوهش در عملیات (که به خاطر آن توسعه یافته بود) شده&zwnj است. در ایران نیز که تقریباً هر رشته و حوزه علمی همین شرایط را داراست، وضعیت اشاره شده برای پژوهش در عملیات را بیش از سایر جاها تشدید نموده&zwnj است.

علاوه بر این و با وجود کلاسهای متعدد پژوهش در عملیات در دانشگاههای ایران، دانشجویان کمتر با مفاهیم و مبانی آن آشنا شده و بدون هیچ هدف&zwnj گذاری و برنامه&zwnj &zwnj ریزی برای تدوین دوره&zwnj های آموزشی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در&zwnj گیر مباحث ریاضی پژوهش در عملیات می&zwnj گردند در حالی که هیچ دید مناسبی از وجوه مختلف پژوهش در عملیات ندارند.

پژوهش در عملیات همانند فیل مولوی شده است که هر&zwnj کس از آن درک و تصوری دارد که همه پژوهش در عملیات نیست. این موضوع از دو جهت قابل بررسی است.

یکی آنکه شکل&zwnj گیری هر نظام یا حوزه علمی از ابتدا به صورت کامل و مدون انجام نمی&zwnj شود و در طول زمان به موازات پژوهشها، توسعه یافته و شکل می&zwnj گیرد.این روند در هر حوزه علمی امری طبیعی است.

اما این روند به هر حال به جایی می&zwnj رسد که تصویر روشن و مشترکی در پیش روی پژوهشگران آن حوزه باز می&zwnj نماید و به نظر می&zwnj رسد پژوهش در عملیات این روند را طی نموده است. جهت دیگر این است که عدم آشنایی کامل با مبانی، مفاهیم و اصول پژوهش در عملیات و نگاه تک بعدی باعث درک و تصور متفاوت شده است.

بعضی پژوهش در عملیات را روشهای بهینه&zwnj سازی می&zwnj دانند و برخی دیگر روشهای آن را به عنوان علم و فن آمار می&zwnj شناسند.

در این مقاله سعی می&zwnj گردد که تا حد امکان ابهام&zwnj های فوق بر&zwnj طرف شود و تصویر روشنی از پژوهش در عملیات ارائه شود.

تعداد صفحات: 30



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-2430-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d9%85%d9%84%d9%8a%d8%a7%d8%aa/
  • ۹۵/۰۴/۳۱
  • amir notic

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی